fredag, maj 05, 2006

Läs: Lewenhaupts

För väldigt länge sen. Eller ett bra tag sen i alla fall, när jag var mitt i tonåren, jobbade jag en sommar på en långvårdsavdelning på ett litet sjukhus. Av någon anledning hamnade jag en gång i sjukhusets bibliotek, minns inte riktigt varför, där de hade ställt upp en bok på boktipsbokhyllan. Jag fastnade där. Helt fascinerad. Slet mig tillslut men skrev upp bokens namn och författare. Jag har fortfarande kvar den.

Boken heter "Tidens Tecken", av Toni och Claës Lewenhaupt. Claës är död sedan några år men Toni lever ännu, och ger fortfarande ut väldigt bra böcker. Ofta om mode och design på ett annorlunda sätt, utvecklande, intressant!

Just den här boken avgjorde nog vad jag skulle ägna mitt liv åt, den är en syntes mellan två av mina största intressen, mode och arkitektur. En beskrivning av hur modet och arkitekturen påverkats av händelser, strömningar och ideal, mellan år 1890-1986. Undertiteln är "Kvinnans kläder i förhållande till sin omgivning".

Den är fortfarande väldigt intressant och dessutom väldigt vacker, läsvärd.

Alla som är intresserade av mode/design på ett djupare plan än vad Paris Hilton haft på sig på den senaste kändisfesten (nog så intressant, men på ett helt annat sätt) borde leta upp en bok av de stora Lewenhaupts!

Bilderna lånade jag ur boken