torsdag, september 28, 2006

Längtan: Vårblomning

Jag har ju då andra intressen också. Utöver saker som gör mig snygg alltså.
Saker som gör världen vacker tycker jag särskilt mycket om. Blommor t.ex.
Det här råkade följa med mig hem från Weibulls på Sveavägen idag. Jag gillar han som har den affären, en ödmjuk, ganska liten, tämligen homosexuell man med ett brinnande intresse för blomsterlökar.
Amaryllislökar köper jag troget varje år (helt oöverträffat sortiment, underbara!) men vårlökar har jag inte haft någonstans att sätta, förrän nu.
Det blev: Tulipa 'Albert Hijn' - Kejsartulpan (test), Tulipa 'Marilyn' - Liljetulpan (alldeles underbar... finns i Enköping), Tulipa 'Purissima' - Kejsartulpan (pålitlig o fin, ritar alltid in den, måste prova den själv också), Tulipa 'Icestick' -Botanisk tulpan (test), Tulipa sylvestris - Vildtulpan (test, har velat prova den i en massa år, den ursprungliga tulpanen, liten, gracil), Narcissus poëticus 'Recurvus' - Pingstlilja (ursprunglig, väldoftande), Narcissus 'Thalia' - Orkidénarciss (en alldeles ljuvligt romantiskt vacker blomma!), Narcissus 'Hawera' - Botanisk orkidénarciss (test, den ser ut som en icke-blaffig påsklilja), Galanthus nivalis - Snödroppar (ett måste faktiskt), Crocus crysanthus 'Blue Pearl' - Blå bägarkrokus (test, o nån krokus måste man ju ha), Muscari 'Aucheri Dark Eyes' - Pärlhyacint (test - pärlhyacinter är ljuvliga, och den här såg ovanligt djupt blå ut) och slutligen Anemone blanda 'Blue Shades' - Balkansippa (test, men balkansippor är pålitliga o vackra).
Herre min skapare vad vacker min balkong kommer att vara i vår! Nu måste jag bara ha hjärta att slita upp det gamla ur krukorna, så att jag får ner alla lökar i jorden... uj uj.

2 Comments:

Blogger Peter said...

Sista, jag lovar... ;) Men är det verkligen redan dags för det här... I så fall är du ytterst välkommen att ta min balkong också. När du vill!

fredag 29 september 2006 kl. 16:17:00 CEST  
Blogger Karin said...

Åh, tack! Det är redan dags. För sent för en del. Och jag kommer att ha fullt upp med att sätta ner alla mina...
Men du kanske kan få en liten bukett i vår om du är snäll ;-)!
Och tips är gratis. Ska jag tipsa?

fredag 29 september 2006 kl. 17:55:00 CEST  

Skicka en kommentar

<< Home