lördag, maj 06, 2006

Craft it: En egen Pucci!

För några år sedan hittade jag en baddräkt på second hand. Från 60-talet, jag bara älskade mönstret på den! Dock inte modellen.

Den plockades sedan fram, som en liten välbevarad skatt, ett par gånger per säsong innan jag verkligen vågade göra något av den... visste att jag ville göra en bikini men kunde inte bestämma mig för modell.

Eftersom mönstret påminde mig om Pucci surfade jag in där. Och voila! Trekantsbikinis med svarta kanter, naturligtvis!

Flera problem lösta på en gång: kantbehandling, tygbrist och ovanligt vilt mönster för att vara jag (det blev lite tyglat såhär alltså!).

Ska nog göra fler, buslätt ju! Bara ta en bikini man gillar (trekantsmodellen är ju allra enklast uppbyggd, så den rekommenderas), rita av (noga! och gärna sy upp en provmodell av t.ex. en gammal tröja för att prova, och justera mönstret om det behövs), klippa remsor av köpt baddräktstyg till kanterna (ca 5 cm kortare på varje sträcka så att tyget hålls ihop lite i stället för att tryckas ut av pressarfoten) och sy. Likadana remsor som till kanterna till knytbanden. Grenen fodrade jag med samma baddräktstyg som det längs kanterna.

Skitnöjd! Ska nog försöka göra en söt, vitkantad i år...

6 Comments:

Anonymous Anonym said...

Wow...imponerande! Blev ju skitsnyggt. Är det inte svårt att sy i tyget.

söndag 7 maj 2006 kl. 10:40:00 CEST  
Anonymous Anonym said...

Skitsnygg! :)

söndag 7 maj 2006 kl. 11:48:00 CEST  
Blogger Karin said...

Tack båda!

Det beror lite på hur tyget är om det är svårt, gamla baddräkter är ofta inte lika halkiga som nya, och dessutom lite staddigare, och då är det mkt lättare (de har oftast mkt snyggare mönster också!). Zig-zag m små stygn funkar bra, det glömde jag skriva, så man behöver ingen specialmaskin!

söndag 7 maj 2006 kl. 12:38:00 CEST  
Blogger Peter said...

Inte alls dåligt gjort. Och jag har dessutom hört att du har världens största penthouse-terass... Kan komma till användning.

måndag 8 maj 2006 kl. 15:18:00 CEST  
Blogger Karin said...

Tack bob lee..! Kan den nog säkert... fast frågan är om jag kommer att få plats där själv, så mycket som jag tänkte peta in, gröna saker, har du kollat min andra lekplats? :-)!

måndag 8 maj 2006 kl. 21:28:00 CEST  
Anonymous Anonym said...

Gud verkligen snygg. Älskar Pucci! Vet du vart man kan få tag i baddräktstyg förutom 2nd hand?

torsdag 15 juni 2006 kl. 23:48:00 CEST  

Skicka en kommentar

<< Home